A COMPETENT APPROACH IN TEACHING MORPHEMICS AND DERIVATION IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2518-1602.2024.9.5

Keywords:

teaching method, morphemics, derivatology (word formation), competence, methods and techniques of teaching, educational program, training exercises.

Abstract

Considering the relevance of studying the standard course “Contemporary Ukrainian Literary Language. Morphemics and Derivatology” for the formation and development of professional competence of students of the educational program “Secondary Education. Ukrainian Language and Literature” of specialization 014 01 “Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)” and at the same time on the insufficient coverage of the peculiarities of the teaching method of morphemics and word formation in philological and pedagogical publications, the article outlines the problematic aspects of the comprehensive study of morphemics and word formation, the task, basic principles, methods, techniques of working with these important levels of language structure are specified. For future teachers, theoretical and practical knowledge of morphemics and word formation (derivatology) is an important part of general professional formation, which should ensure compliance with the principle of scientific knowledge during teaching of the Ukrainian language in institutions of general secondary education, development of students' understanding of the regularities of the functioning of the Ukrainian language, formation of morphemic skills and word-forming analysis of words and critical understanding of active word-forming processes in the contemporary Ukrainian language. The defining task of the course “Contemporary Ukrainian Language. Morphemics and Derivatology” for the specialization 014.01 “Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)” is to provide, based on a competency-based approach, a comprehensive understanding of the phenomena of morphemics and word formation and those regularities that determined the structure of the morpheme and word-formation systems of the contemporary Ukrainian language, based on the modern achievements of linguistic science. A well-thought-out system of lectures and practical classes, tasks for independent work, collective work on research projects ensure the familiarization of undergraduate students of the Faculty of Philology with modern theoretical works, introduce them to the scientific paradigm of the latest achievements in the field of morphemics and derivatology, which contributes to the development of creativity, skills for conducting own scientific research and guidance of student research work, which is an important component of the thorough professional formation of a Ukrainian language teacher. We consider the expansion of effective traditional techniques during the study of morphemics and word formation, as well as the analysis of their impact on innovative teaching methods, as a promising direction for further development of the researched issue.

References

Бабій, І. М., Лісняк, Н. І. (2006). Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір: Навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга–Богдан.

Білоус, М., Кузьма, І. (2014). Морфеміка й дериватологія сучасної української літературної мови: Практикум для студентів українського відділення філологічного факультету. Львів. Режим доступу: https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/02/morfemika-i-deryvatolohiia.pdf

Вакарюк, Л. О., Панцьо, С. Є. (2010). Українська мова. Морфеміка і словотвір. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.

Вакарюк, Л., Панцьо, С. (1999). Українська мова. Морфеміка і словотвір. Тернопіль.

Вакарюк, Л. О., Панцьо, С. Є. (2007). Український словотвір у термінах: Словник-довідник. Тернопіль: Джура.

Вовченко, Г. І. (2023). Прикладне українське мовознавство: морфемологія і дериватологія сучасної української літературної мови. Ужгород.

Горпинич, В. О. (1999). Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфонологія. Київ: Вища школа.

Ковалик, І. І. (2007). Дериватологія (словотвір) як самостійна лінгвістична дисципліна та її місце у системі науки про мову. Вчення про словотвір. Вибрані праці. Івано-Франківськ–Львів, І, 170–236.

Костів, О., Кузьма, І. (2024). Сучасна українська літературна мова. Морфеміка дериватологія. [Електронний ресурс]. Львів. Режим доступу: https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=5132

Кулик, О. Д. (2019). Мовленнєвий розвиток учнів основної школи в процесі вивчення словотвірної системи української мови: монографія. Київ: Інтерсервіс.

Лаврінець, О., Симонова, К. (2019). Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфологія. Київ: Києво-Могилянська Академія.

Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах. Підручник для студентів філологічних факультетів університетів (за ред. М. Пентилюк). (2005). Київ: «Ленвіт».

Модельна навчальна програма «Українська мова. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти» (автори Голуб Н. Б., Горошкіна О. М.) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.

hal/27.11.2023/Ukr.mova.5-6-kl.Holub.Horoshkina.27.11.2023.pdf

Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти» (автори Заболотний О. В., Заболотний В. В.). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSHpoetap.z.2022/Movno-literat.osv.hal/Ukr.mova.5-6-kl.Zabolotnyy.ta.in.14.07.21.pdf

Пономаренко, С. (2017). Сучасна українська мова: Морфеміка. Дериватологія. Морфонологія: навчальний посібник, відп. ред. О. В. Крутоголова. Миколаїв: Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили. Режим доступу: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/bitstream/

Словотвір сучасної української літературної мови (1979). Київ.

Стандарт вищої освіти України (проєкт). Перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). (2024). Київ. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf

Типова освітня програма 3–4 клас (автор Шиян, Р. Б.). (2022). Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/

Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Shyyan.pdf

Українська мова. Енциклопедія. (2000). Київ: Вид-во «Укр. енцикл.» ім. М. П. Бажана.

Українська мова. Підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. (автори Онатій А., Ткачук Т.) (2024). Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.

Published

2024-06-19