ВИКОРИСТАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ПРАКТИЦІ В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНИХ НАУК
Ключові слова:
студенти, науково-дослідна діяльність, вища освіта, наукові дебати, дослідження.Анотація
Науково-дослідницька діяльність викладачів відіграє важливу роль у ефективності педагогічної практики у вищих навчальних закладах. Вона найбільше сприяє навчанню студентів магістерських програм та аспірантури. Для студентів важливо мати доступ до найновіших наукових проектів у межах їхніх спеціальностей. Написання наукових робіт студентами сприяє їхньому активному навчанню, що є набагато ефективнішим, ніж навчання пасивне. Залучення студентів до наукових дебатів природно стимулює процес критичного мислення.
Посилання
Barnett, R.: 1992, Linking teaching and research: a critical enquiry, Journal of Higher Education 63, 619,636.
Boud, W., O’Reilly, M., Bucher, D., Fisher, K. and Morton, A.: 2010, Activating the teaching-research nexus in smaller universities: Case studies highlighting diversity of practice, Journal of University Teaching and Learning Practice 7(2).
Brown, R.: 2002, The link between research and teaching: its purpose and implica-tions, Innovation in Education and Training International 35, 117,129.
Deakin, M.: 2006, Research led teaching: a review of two initiatives in valuing the link between teaching and research, Journal for Education in the Built Environ-ment 1(1), 73,93.
Exley, K. and Dennick, R.: 2004, Giving a Lecture: From Presenting to Teaching, RoutledgeFalmer.
Faia, M.: 1976, Teaching and research: Rapport of mesalliance, Research in Higher Education 4, 235,246.
Gibbs, G.: 2002, Institutional strategies for linking research and teaching, Exchange 3, 8,12.
Hattie, J. and Marsh, H.: 1996, The relationship between research and teaching: a meta-analysis, Review of Educational Rese arch 66(4), 507,542.
Jenkins, A., Blackman, T., Lindsay, R. and Paton-Saltzberg, R.: 1998, Teaching and research: student perspectives and policy implications, Studies in Higher Education 23, 127,141.
Kinchin, I.: 2003, E ective teacher-student dialogue: a model from biological edu-cation, Journal of Biological Education 37(3), 110,113. 11. Kinchin, I.: 2005, Evolving diversity within a model of peer observation at a UK uni-versity, British Educational Research Association Annual Conference, University of Glamorgan.
Kinchin, I. and Hay, D.: 2007, The myth of the research-led teacher, Theachers and Teaching 13(1), 43,61.
Lindsay, R., Breen, R. and Jenkins, A.: 2002, Academic research and teaching quality: the views of undergraduate and postgraduate students, Studies in Higher Education 27(3), 309,327.
Qamar uz Zaman, M.: 2004, Review of the academic evidence on the relationship between teaching and research in higher education, Technical Report 506, Depart-ment for Education and Skills Research.
Rowland, S.: 1994, Perspectives of teaching and research, British Educational Re-search Association Annual Conference.
Scott, P.: 2002, Let’s stop trying to separate the inseparable, Exchnage 3, 27,29.
Sotto, E.: 1994, When Teaching Becomes Learning: A Theory and Practice of Teach-ing, Cassel.
Sullivan, S. and Glanz, J.: 2005, Supervision that improves teaching: strategies and techniques, Corwin Press.
Williams, E.: 1992, Student attitudes towards appraoches to learning and assess-ment, Assessment and Evaluation in Higher Education 17(1), 45,58.
Zamorski, B.: 2002, Research-led teaching and learning in higher education, Teach-ing in Higher Education 7(4), 411,427.
Zetter, R.: 2002, Making the department link between research and teaching, Ex-change 3, 12,15.