ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ДЛЯ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2518-1602.2024.9.8

Ключові слова:

мовленнєвий розвиток, діти старшого дошкільного віку, сучасні технології навчання, інтерактивне навчання, розвивальне навчання.

Анотація

У статті розглянуто організацію та технології навчально-виховного процесу з дітьми старшого дошкільного віку. Розкрито характер використання сучасних технологій, спрямованих на мовленнєвий розвиток дітей. З’ясовано, що найдієвішими серед інноваційних технологій для дітей цього вікового цензу є технології інтерактивного та розвивального навчання. Технології інтерактивного навчання передбачають, що дитина є центральною фігурою отриманої інформації, яку сприймає, узагальнює, доповнює та відтворює. Для реалізації ідеї розвивального навчання, використовують діяльнісний підхід. Діти повинні виступати в ролі активних шукачів інформації, дослідників, винахідників, доповідачів, співбесідників: мінімум готових фактів і максимум активного творчого пошуку, самостійних міркувань. Закцентовано на видах діяльності, пріоритетних для формування мовленнєвої компетентності: навчально-мовленнєвій, мовленнєво-ігровій, комунікативно-мовленнєвій, художньо- мовленнєвій. Доведено, що ефективними методами роботи, спрямованими на розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку є робота з літературними творами (слухання, вивчення напам’ять, літературно-художній аналіз прозових текстів та віршів), мовленнєві завдання і вправи на основі дидактичної наочності, бесіди та розповіді за змістом картин, дидактичні ігри, спостереження, екскурсії. Основною метою дошкільного навчання української мови визначено збагачення словникового запасу дітей та розвиток зв’язного мовлення.

Посилання

Богуш, А. (2015). Технологія розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/punpu_2015_4_10

Гавриш, Н. (2021). Мовлення дитини. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. № 3. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/2021/05/11/Dv_2021-03-Gavrysh.pdf

Гірняк, С., Митуля, С. (2008). До проблеми наступності та перспективності у навчанні рідної мови дошкільників і молодших школярів. Слово у мові та тексті: наукові записки. Вип. 2. Дрогобич: Посвіт.

Закон України Про дошкільну освіту. (2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text

Захаров, Р. (2020). Розвивальне навчання: досвід впровадження в школах України. Початкове навчання. № 1. С. 10–11.

Зимульдінова, А. (2010). Основи педагогічної майстерності: навч.-метод. посібник. Дрогобич: РВВ ДДПУ.

Козачок, Л., Глинюк, Т. (1999). Віршовані тексти – стимул до навчання. Початкова школа. № 12. С. 59–60.

Лужецька, Л. (2007). Вивчайте, діти, рідну мову: навч. посібник. Дрогобич: Посвіт. 2007.

Наказ Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2021 р. № 33. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20

komponenta%20 doshkilnoyi%20osvity.pdf

Табака, О. (2021). Розвиток мовлення дошкільнят: актуальні проблеми, шляхи розв’язання. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 40. Т. 3. С. 213–217.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-19